photo3 : Tadasu Yamamoto

Intersection
2018
Photo documentation, Text

(Synopsis)
I spent about a month in Tsushima island, Nagasaki Prefecture, for an art festival. This work was made with photograph document and text, based on the theme of dialogue and relationships between myself as an artist and the local people in Tsushima island. In order to open up the possibility of dialogue between the local people and the visitors to the festival, the work was showed in a store in the village where the festival was held.

(Text of this Work)
When I arrived at Naiin village in Tsushima islands for an exhibition, I use former primary school as an atelier.

In the beginning I didn’t know nothing about this village, and I felt little strange that I as an artist being here, where there is more old life style are kept. But slowly, through knowing villagers made me more comfortable.

I went to former primary school in an early morning, to start work for my project. Then 5 woman from the village came to walk in the school yard around half pass eight. And after their walk, they sat down and started to chat in the school field. I decided to join there chat. It was my daily rhythm, wake up, eat breakfast, chat with women, start work.

Some point when I was walking to them, I noticed there are trace where the women were walking. Talking with them on there trace, it made me think history of a road, probably every road I took in this village can also has some history of this villagers.

Few weeks later, After I continued to chat with 5 women everyday, I noticed a trace where I walked started to appear. Slowly increasing connection with people here.In one month the trace I made finally connected with the trace women made .When I saw this connection, I felt it could be the Intersection which art and village met.

道のコミュニケーション
2018
写真ドキュメンテーション, テキスト

長崎県対馬で行われた芸術祭で滞在制作で制作した作品。そこで私は内院 という集落にある廃校になった小学校をアトリエとして使わせていただい た。内院という集落に到着したばかりは、本当に右も左も知らない状態だっ た。昔ながらの生活が残っているこの内院という場所に、美術家として自分がここにいるという事に、なんとなく違和感があった。

でも内院に数年通っている芸術祭関係者の方々から、街の人を紹介しても らい、徐々に街の子供達や大人たちと知り合いになっていくと、感じてい た違和感みたいなものが徐々に溶けていくのを感じた。

ある時、朝早く学校に行き制作を始めると、街のお母さん5人ぐらいが校 庭を散歩に来た。お母さん達は校庭を5周程回って、校庭にあるタイヤの 回りに座って雑談をしていた。僕もお母さん達の雑談に混ぜてもらおうと、 校庭を横切っていくと、お母さんたちが歩いた跡が道のようになっている のに気がづいた。その道の上でお母さん達と話していると、自分が今まで 歩いていた内院の道も、そのお母さんたちが作った道のように、街の人の 歴史が刻まれた道なんだと思った。

それから、毎朝お母さん達と話をしてから作業を開始する日々が始まった。 ちょっと会話をして、仕事をする。なんとなく良いリズムだと思った。滞 在開始から数週間も過ぎると、徐々にお母さんに会いに行く道みたいなも のが、うっすら見え始めた。お母さん達が作った道につながる道。

僕が内院に来てから一ヶ月、芸術祭(対馬アートファンタジア)が内院の 小学校を借りるようになって4年、徐々に繋がっていく人との関係、その 道を眺めていると、お母さん達に会いに行く道が、美術と街が出会う道み たいにも見えるような気がした。